Thursday 30 March 2017

Sommarlängt och tillbakablick till träningslägret på Gran Canaria

av Malin Tindberg

Nu får det vara slut på den här ihållande förkylningen som lett till drygt tre veckor av utebliven träning med undantag från något enstaka pass. För att muntra upp mig själv kör vi en recap av våra två veckorna på Gran Canaria i februari; som förutom sol var härligt proppade med timmar i sadeln. 

Första gången vi reste till GC var 2013, och då bodde vi i Playa del Ingles. Även om det var perfekt att bo precis bredvid Free Motion Cycling Centre var upplevelsen av orten inte den bästa. Efter tips från vänner, och efter att själva ha testat det i fjol, blev det därför återigen Cay Beach i Meloneras. Orten är fräsch med mindre bebyggelse och mer natur, trevliga café och shopping, och med en lång, härlig strandpromenad. Free Motion har även ett cykelcenter i Meloneras, och även om det är mindre än det i Playa del Ingles, så finns allt det nödvändiga där. TUIs barnaktiviteter i kombination med uppvärmd, barnvänlig pool och lekplats sätter pricken över i:et. Vi kommer resa dit igen!



12/2: Resdag innebar i det här fallet en lång dag med tidig start; och hur mycket man än längtar efter att få komma ut och hojja så var det inte realistiskt. Istället blev det cykelbygge och poolhäng innan den efterlängtade middagsbuffén öppnade. ;-)

Helen och Isabelle testar poolen på Cay Beach Meloneras

13/2: Första passet var tänkt som ett slags återhämtningspass efter flygresan och vi valde därför att ta kustvägen mot Puerto de Mogán och vända på lämpligt ställe. Det var dock så himla gött att komma ut att vi hade svårt att ta det lugnt, och vi hade inte lust att vända hem precis när vi kommit igång, så passet blev lite mer av distanskaraktär.

Så härligt att slippa alla tjocka kläder :-)

14/2: I mitt träningsschema stod det 2 x 20 minuter tempo + sprints och Helen valde att även köra detta pass. Warren föreslog att vi tog väg GC-505 upp till Soria då vi borde lyckas klämma in 20 + 10 + 20 minuter på vägen upp. Då vi tvekade lite gällande var vi skulle starta första intervallen (vi ville vara ganska säkra på att det förblev platt alternativt gick uppför) så lyckades jag nå "toppen" innan min sista intervall var slut, vilket var lite trist, men det är sånt som händer. Blev ett härligt kaffe-stopp innan vi rullade hemåt för att lösa av killarna.

Schysst utsikt och kaffe @ Casa Fernando

15/2: Helen kände sig sliten, så jag blev ensam på dagens pass. Det var dags för 8 x Phos intervaller, vilket innebär 30 sekunder i maxfart följt av 4,5 minuters vila. Warren och Jonas hade rekat ett perfekt 5-minutersvarv utanför hotellet, så det var bara att värma upp och sedan gräva ner sig. ;-)

BMC Team Machine SLR02 - Sjukt snabb hoj!

16/2: På dagens pass fick jag sällskap av både Helen och Jessica (som anslutit med Fredrik och Gunnar kvällen innan). Det var dags för 2 x 25 minutes @ Sweet spot och Warren föreslog att vi körde GC-504 till Ayagaures, ner GC-503, och sen ett varv till. När vi anlände till början av GC-504 gick vi rakt in i intervallen och, medan Helen valde att ta det lite lugnt, la sig Jessica på mitt hjul (då jag var farthållare). Vilan hamnade mitt i den branta klättringen, d.v.s. det var svårt att vila, så inför andra varvet bestämde vi oss för att vänta 7-8 minuter in på GC-504 innan vi drog igång den andra 20-minutersintervallen. Vi lyckades inte klämma in hela klättringen, men lite bättre blev det i alla fall.

3/5 av Cykelcity Women's Racing Team

När vi laddade upp träningspasset på Strava såg vi att vi hade lyckats få en väldigt bra tid på GC-504 och vi blev självklart taggade på att återkomma för att ta QOMen; vi hade ju trots allt "bara" kört sweet spot, inte maxfart. ;-)

Bra tid på Strava-sträckan Ayagaures Valley 

Jag, Jessica och Helen på toppen av GC-503

Warren, Fredrik och Jonas körde också GC-503/GC-504

17/2: Jessica och Fredrik inledde dagen med att ta en kafferunda upp till Casa Fernando i Soria, och då Warren hade vilodag och Helen fortfarande kände sig dålig, körde jag och Jonas ett lungt återhämtningspass på eftermiddagen.

Jonas på sin snabba Trek Domane

18/2: Warren, Jonas och Jessica körde långtur till Pico de las Nieves; och medan Fredrik stod för markservicen (inhandla och laga lunch) tog jag med Albert, Hilda och Gunnar på skattjakt med en massa andra småpirater. För mig blev det sedan 6 x Phos-intervaller strax innan middagen.

Pusselbitarna till skattkartan faller på plats
Warren, Jessica och Jonas klättring upp på GC-60
Jessica på Degollada de La Yegua utsiktsplats
Jessica och Warren på Pico de las Nieves

19/2: Med undantag från Jonas, som tänkte köra alla långpass ;-), så var tanken att halva gruppen skulle köra långpass på lördagen och andra halvan på söndagen, men då Helen fortfarande inte kände sig bättre, och då Fredrik nu också kände sig lite risig, blev det bara jag och Jonas på söndagen. Det blev ett härligt, lugnt pass på 5,5 timme och drygt 100 km.

På väg upp på GC-60
Slingriga vägar ner mot Mogán
Dagens tur på 103 km

20/2: Det var sedan länge bestämt att vi alla skulle hitta på något kul på Isabelles födelsedag, vilket innebar vilodag för hela bunten! Då Helen försämrats ytterligare under helgen inleddes dagen med att vi ringde dit en läkare. Han kunde ganska snabbt konstatera lunginflammation, men för att göra en säker diagnos skickades hon vidare till röntgen. Isabelles överraskningsutflykt till Palmitos Park fick därför bli utan Helen. Vi blev glatt överraskade av hur trevlig parken var och spenderade ett par, tre timmar där innan vi tog taxin hem igen. Höjdpunkten måste ha varit den cyklande papigojan. ;-)

Firar Isabelle i Palmitos Park

21/2: På grund av förkylningskänning valde jag att hoppa över dagens inplanerade pass med 2 x 20 minuters intervaller och istället köra ett distanspass. Jessica hade också känt sig lite dålig så hon hakade på. Vi valde att köra upp mot Soria, och om vädret höll i sig (prognosen var blåst, regn och ev. åska) skulle vi tvära över till GC-605 och ta vägen hem via Mogan och Puerto de Mogan. Men, då vi hade stark motvind hela vägen upp till starten på Soria-klättringen, och då jag ville hålla mig till ett lågintensivt pass, blev det bara en tur till Soria och sedan samma väg hem igen. Jessica skulle nämnligen lämna tillbaka sin cykel innan Free Motion stängde för dagen och vi hade därför tidspress.

Posar i våra fina tröjor innan vi ger oss iväg
På "toppen" av GC-505

22/2: Kände mig fortfarande inte helt ok så valde återigen bort de långa intervallerna till förmån för de korta Phos-intervallerna. Jessica, Fredrik och Gunnar hade nu åkt hem så körde själv. Var osäker på om det var så bra att köra över huvud taget, och jag kände mig lite avskärmad, men det var inget fel på trycket i benen i alla fall.

Kaffe ❤ Cykling

23/2: Med tanke på att båda barnen var sjuka och att jag ev. var extra mottaglig för att smittas (baserat på träningsmängden) och då jag inte känt mig helt kry, tyckte Warren att det var läge att slänga in en oplanerad vilodag. Det känns tråkigt att inte få komma ut när det liksom är anledningen till att man är där, men man vill såklart inte sabba all den fina träningen med att riskera att bli sjuk.

Poolhäng med Hilda & Albert

24/2: Mitt sista pass på semestern blev 4 x 10 minuter @ sweet spot uppför GC-60. Efter varje intervall rullade jag ner till samma startpunkt, så jag körde med andra ord samma sträcka fyra gånger. Lyckades köra om samma kille tre gånger, så jag vet inte om det betyder att jag var snabb eller han långsam. ;-)
 
Kreativiteten flödar på uteplatsen

25/2: Återigen en för mig oplanerad vilodag för att minimera risken att bli sjuk. Övriga hade också vilodag och det var ganska skönt att ta en sväng ner till stan och titta på målgången av TransGranCanaria. Blev sedan till att packa både kläder och cyklar innan sista middagsbuffén intogs.

Fina Albert hejar på maratonlöparna
26/2: Hade gärna stannat kvar ett tag till, men då vi inte hittade lämpligt hus/lägenhet att hyra fick vi begränsa vistelsen till 15 dagar. Taxin till flygplatsen hämtade oss kl 11 och vi var väl hemma i Lund ca 12 timmar senare.



No comments:

Post a Comment