Friday 27 January 2017

Årets första MTB tävling

Vega Vintercup den 22 januari blev årets första race
av Helen Nilsson

I söndags var det dags för mig att köra årets första Mtb-tävling. Det var på Vega Vintercup i Tisvilde hegn, Danmark, och det var den fjärde  av sex deltävlingar. Det var lite osäkert om jag skulle delta eftersom sambon Jonas även är anmäld till cupen. Han har dock bara kunnat köra en deltävling av dessa fyra pga sjukdomar för både han själv och dottern, så denna deltävling tänkte jag att han kunde få köra när dottern återigen blev sjuk. Men på fredagen tyckte dock Jonas att det är bättre jag kör eftersom även han varit krasslig tidigare under veckan samt att jag leder cupen.


Jag åker dit som de flesta andra gångerna med cykelvännerna Lars Bengtsson, Alexander Lapajne och Jonas Eneberg. Vi kommer upp till vackra Tilsvide hegn och det är vindstilla och fyra plusgrader. Värmer upp och konstaterar att banan verkar vara i god kondition. Väl vid starten där ca 250 andra cyklister ställt upp sig ser jag knappt några andra damer. Den grymma Ann-Dorthe Lisbygd (som ibland cyklar lika fort som Alex) ser jag en bit fram. Letar vidare efter fler damer då jag brukar försöka ställa mig där mina konkurrenter är så att vi ska få samma förutsättningar. När jag nu inte ser någon så ställer jag mig i starten där jag tycker jag hör hemma.


Starten går och det går fort. Efter startloopen går vi på singeltracks. Det blir köbildning en lång stund så när kön väl släpper har man hunnit återhämtat sig en del och det är bara att börja köra igen. Jag kommer in i ett bra flyt. Det är en rolig bana med många svängar och korta till halvlånga backar. Emellanåt hamnar jag bakom ett hjul och känner att detta är ett behagligt tempo, men kommer sedan på mig själv att detta funkar inte, det kan ju komma konkurrenter bakifrån så det är bara att börja omkörningen.

Efter fyra varv (1:20 min) är jag i mål. Jag stannar ett tag i målområdet och snackar men ser fortfarande inga damer som kommer i mål. Likaså när det bjuds på fika vid TP syns direkt inga damer till då heller. Tänkte att det var verkligen inte många damer med idag.
När sedan väl Jonas ringer och grattar för vinsten (följer mig live på nätet) så får han kommentaren "det var väl knappt inga andra damer med". Det visade sig att det var åtta damer inklusive de som jag brukar fajtas med. Jag hade vunnit med 3 resp 7 min och fick då ett konstaterande att jag hade nog gjort ett bra lopp. 

Det var skönt att ta hem den segern. Nu har jag tre segrar och en andra plats vilket medför att jag fortsätter leda cupen. Den 5 februari är det dags för femte deltävlingen och då hoppas jag både Jonas och jag kan köra.Efter den helgen bär det av till Gran Canaria i två veckor med "hela" familjen plus två andra familjer. En efterlängtad semester i kombination med cykling. Men tills dess blir det några vinterturer och trainerpass i Svealand. 





No comments:

Post a Comment