Friday 21 April 2017

Boom! Ready or not; på söndag inleds tävlingssäsongen!

av Malin Tindberg

Ja, det var ju inte så att jag kände mig jättesäkert på mitt steg över till elitklass, och nu efter mer än en månad av sjukdom känns det som att jag kommer slängas åt vargarna som kommer slita mig i stycken. Men har man gett sig in i leken får man leken tåla! ;-) 
Som tröst kan man ju i alla fall konstatera att tävling är väldigt bra träning, och formen kommer att bli bättre under säsongens gång, så på lördag bär det därför av till Holte för att träna på banan inför första deltävlingen i Flammen Liga powered by SRAM 2017 på söndag. 

Trots sjukdom och övervägande återhämtningspass har jag ändå lyckats få lite boostande upplevelser. Den 8 april hjälpte jag till att coacha vid Ridge Cycling's Women's MTB Clinic på Vallåsen. Det var ett härligt gäng utåtriktade tjejer som bara törstade efter att bli bättre cyklister. Så himla kul att det finns ett så stort intresse för sporten. Dagen fylldes av teknikträning med bunny hops, track stands, slalom, åttor, burms, pump tracks, mindre rock gardens etc.; dels på byggd teknikbana i direkt anslutning till Vallåsens värdshus, där vi utgick ifrån, och dels på Vallåsens fina downhill-leder. Throwback to the trail centers in Wales! Det jag hann se och prova av lederna gav mig så mycket mersmak! Jag måste till Vallåsens Bike Park snart igen! Vidare fick alla en utmanande backe att försöka ta sig så långt upp som möjligt i och det tränades nerförsåkning. I stort sett alla av dessa nybörjartjejer vågade sig nerför en brant stentrappa! Mäkta imponerad var jag! Utöver cykling bjöd dagen på riktigt god vegetarisk buffé, hälsojuicer, te och frukt, innan den avslutades med ett avslappnande yoga/stretching-pass lett av Elin från Yogalito och anpassat för mountainbike-cyklister. Vem behöver spa när man kan åka på MTB Clinic!?! ;-) Rekommenderas varmt för alla som vill finslipa tekniken i härlig miljö så håll ett öga på deras hemsida för kommande event!


Dagen efter tjejdagen på Vallåsen var det dags för Musette Marathons, ett helt fantastiskt arrangemang som utgår ifrån Musettes butik i centrala Malmö. Musette Marathons är ett socialt motionslopp där man ska ta sig till ett antal punkter och ta ett foto på laget på plats. Vägen till punkterna bestämmer man själv. Till skillnad från lördagen ville även solen titta fram och vi fick en riktigt fin dag i sadeln och nästintill 110 km i benen. Cykling, kaffe och trevliga människor; vad mer kan man önska av en söndag?


En helt underbar, men också slitsam helg; och på måndag morgon hade förkylningen återigen blivit värre. Samma morgon lämnade jag även över stafettpinnen till Warren. Nu kan jag återigen stimulera hjärnan med annat än att enbart försöka passa tider för dagislämning/-hämtning eller planera matinköp/-lagning. Blir man idiotförklarad om man säger att man verkligen gillar sitt jobb?! :-)

En till synes helt vanlig arbetsplats fylld till bredden med spännande och utmanande arbetsuppgifter

Efter en, med anledning av påsken, kort första vecka på jobbet var vi i fredags ut till Skrylle för att ställa in min dämpning. Vi har fått låna en ShockWiz från Musette/Cykelcity. Tanken är att denna mojäng, som pratar med en app i telefonen, ska hjälpa till att analysera ens åkstil och rekommenderar sedan justeringar för ultimat körning. Warren höll på att skruva och dona vartefter han skickade ut mig att köra en kortare runda i stökig terräng. Detta upprepades fyra gånger varefter både fram- och bakdämparen nu ska vara rätt inställd för mig.

Dämparna är redo att prestera

Fortfarande inte helt kry, men megasugen på att få komma ut, snackade jag och Helen ihop oss på fredagkvällen. Teknikkörning i Skrylle i inte allt för högt tempo var tanken. Prognosen sa regn, men hur dåligt väder kan det egentligen bli?!? När vi möttes på parkeringen var det ynka tre grader och duggregn, men medans vi gjorde oss färdiga öppnade sig himlen mer och mer. Vi hann i alla fall komma iväg och få upp värmen innan det blöta trängde sig igenom våra kläder, och tro det eller ej så blev det ett riktigt fint pass. Tackar Helen för trevligt sällskap och Jonas för supergod hemmabakad banankaka och dadelchoklad som satt fint till kaffet i bilen efter turen.

Vem behöver sommar när man kan slira omkring i snöblandat regn och lera? ;-)

Trots vinterkyla och snöblandat regn mådde jag faktiskt bättre i söndags och har därför, med undantag för ett intervallpass som byttes ut mot ett återhämtningspass, kört på med min träning därefter. Jag kan ju inte köra helt slut på benen om jag ska orka tävla på söndag. ;-)

No comments:

Post a Comment